Penso i rememoro centenars d’exemples viscuts, en els que les solucions als problemes que em plantegen les persones estan en les mans dels propis individus i les comunitats i no pas en les de l’administració.
Sovint els treballadors socials representem la cara
d’ una administració feixuga, que gairebé sempre dona resposta a les necessitats
quan ja és una mica tard (essent benvolents) i que ho fa de manera rígida i
estereotipada, amb respostes que serveixen per uns i deixen sense alternativa a
altres.
Tots els treballadors socials, però especialment els que ens dediquem a
l’ àmbit de la salut ,hem hagut aguditzar l' enginy i desenvolupar altres
habilitats al no tenir accés a la tramitació de recursos socials ni
prestacions i en part, aquesta situació
ens ha fet un favor.
Va ser ben aviat, amb un dels meus primers casos a l'hospital que vaig tenir una de les primeres experiències reveladores. Un noi
jove que havia patit grans cremades i l’ amputació de les dues extremitats
superiors.
Pensàvem junts en com seria la tornada a casa. Les
llargues i interminables hores d’ hospital
feien també que esperés les meves visites ansiós. Jo també ho feia, no
hi ha res més motivador per un professional inexpert i principiant que trobar
un pacient a l’ hospital que valora i espera les teves visites i a qui sents que
pots ajudar.
Dons bé, intentàvem pensar com podria fer aquelles coses
que fins aquell moment no havien suposat cap problema per ell; com anar al
lavabo, menjar, llegir un llibre, vestir-se... , allò que els professionals en
diem les activitats bàsiques i instrumentals de la vida diària i a les que les
persones en general quan ens trobem bé no donem cap importància.
Per més que intentàvem cercar alternatives per millorar
la seva funcionalitat a casa, no hi havia manera, l’ adaptació de la llar amb
ajudes tècniques era ciència ficció en aquells anys (inicis dels 80) i la seva
família no era precisament benestant. De fet, l’accident es va produir per
intentar robar coure d’ on no devia, exemplificant així uns dels determinants socials
de la salut enunciats per R. Wilkinson i M. Marmot; pitjor salut per
qui te menys recursos.
La solució va venir, a l’intentar connectar amb altres
pacients que en el passat havien ingressat a la mateixa unitat de cremats i que
havien patit amputacions similars. Per sort no n’ hi havien tantes. Una trucada,
l’acceptació d’ ambdós pacients de trobar-se a l’hospital i a les respectives
cases i de cop es va obrir un mon de possibilitats de compartir coneixements,
trucs, estris, sentiments, frustracions, esperances, relacions...
Des d’aquell
moment, vaig tenir clar l’importantíssim rol que haurien desenvolupar els
serveis de salut per possibilitar el posar a les persones en contacte, per
estimular el naixement de grups d’ajuda mútua i per impulsar l’associacionisme.
La segona experiència a la que avui em vull referir, va tenir
lloc anys després, treballant ja a l’atenció primària de salut, va succeir que
un dia quan estava visitant vaig sortir a la sala d’espera a cridar al següent
consultant, i dues persones em van dir que ja no calia, que havien parlat entre
elles i s’havien posat d’acord , un venia a oferir-se com a cuidador privat de
persones grans i l’altre venia perquè en necessitava un.
Així de simple,
i així de complicat.
I finalment, la tercera encara més reveladora; ens
queixàvem unes companyes (Maria Antònia Rocabayera, Montse Monsó i jo) de les
dificultats per accedir als habitatges tutelats (gairebé inexistents sobre tot
en aquella època, als anys 90) quan vam pensar en una possibilitat; si tenim
tres persones grans soles que volen accedir a un pis tutelat, les tres tenen
pisos de propietat o lloguer, i perceben pensions, si sumem els recursos i les
potencialitats d’aquestes persones perquè hauríem de necessitar a
l’administració per fer pisos tutelats? És més, els serveis socials tenen possibilitat
d’oferir ajuts a domicili, neteja, àpats,... perquè no els haurien de posar en
una nova unitat de convivència creada a tal fi?, i si a sobre, ho acompanyéssim
d’accions per vincular a aquestes persones a la comunitat? Seria possible?
La conclusió te
a veure amb atrevir-se a pensar, a crear, a construir amb els altres.
Aquestes situacions descrites, exemplifiquen a més el
trànsit necessari entre l’abordatge individual i comunitari, al que l’any 2004 Maria Antònia Rocabayera i jo ens referíem com
de l’ individual i el comunitari en un camí d’anada
i tornada, amb el
convenciment de que no es tracta de dimensions sinó que allò individual, grupal
i comunitari no són compartiments estancs sinó que formen part d’un tot, d’un
cercle , d’un contínuum.
Acabo aquesta reflexió recollint tres idees:
·
Bona part dels problemes de
les persones es resolen en l’entorn social, amb la interacció i la relació amb
els altres, però això no vol dir que totes les persones ho puguin fer i ho
puguin fer soles.
· Els professionals podem “acompanyar en aquest procés i facilitar les eines perquè les persones puguin esbrinar el què passa, el què necessiten ,el com trobar alternatives i amb qui fer-les possibles”
No hay comentarios:
Publicar un comentario